Orthex Group började med NanoLearning från Junglemap i samband med införandet av Office365 och GDPR år 2017 och har fortsatt sedan dess. Med en konsekvent och jämn distributionstakt genomför de årligen kurser i både informationssäkerhet och GDPR. Och responsen är som sagt positiv.
- 99% av våra användare är mycket positiva, säger Tina Guldstrand. De uppskattar kontinuiteten, att lektionerna är korta och lärandets utformning. Vi har en liten grupp som tycker att de redan kan det här, men det är svårt att selektera ut just den gruppen.
Som ansvarig för utbildningarna har Tina Guldstrand också stor nytta av kursernas enkäter som en viktig del i uppföljningen. Med enkätresultaten som grund samarbetar hon och Junglemaps Customer Success Manager för att skapa förutsättningar för bästa effekt av kurserna.
- Jag kan i princip bara säga att ”det här vill jag ha” så får jag den hjälpen. Även den tekniska supportfunktionen har blivit bättre med support i korta video-möten för att underlätta kommunikationen. Jag är helt enkelt supernöjd, säger Tina Guldstrand.
Olika målgrupper
För Orthex, som en av Europas största tillverkare av plast-produkter, är det inga problem att distribuera NanoLearning till kontor i olika länder och på olika språk. Utmaningen med all typ av kommunikation och lärande är att nå alla målgrupper. Av företagets 300 anställda arbetar ett 100-tal i produktion och går dessutom i skift. Utan egna datorer eller epost-adresser kopplade till arbetet är det svårt att nå fram.
I stället har Orthex valt att ta fram Powerpoint-presentationer baserat på NanoLearning-kurserna, som sedan produktionscheferna går igenom muntligt. Här ser Tina Guldstrand förbättringsmöjligheter, även om den fysiska miljön och arbetets utformning är en praktisk utmaning.
Orthex ser också en fördel med den så kallade STAR-modellen där deltagare som stannar upp, tänker efter, ställer frågor och reagerar – också blir belönade med en liten digital guld-stjärna.
- Det är ju så vi människor funkar, konstaterar Tina Guldstrand. Vi gillar att få lite uppmärksamhet när vi har gjort något bra och vi märker att våra medarbetare inte är något undantag.