Precis som alla organisationer har Dometic ett behov av att utbilda sin personal och höja medvetenheten om informationssäkerhet. En prioriterad fråga från företagsledningen. Idag använder Dometic Junglemaps standardkurs i informationssäkerhet och har översatt den till åtta olika språk för att nå ut till drygt 4000 medarbetare i olika delar av världen.
- Vi har köpt upp en del bolag i andra länder och när vi jämför den här modellen med andra system, så märker vi att NanoLearning och Junglemaps modell är oslagbar, säger Lars Andersson.
Enkelt att administrera och lära
Lars Andersson lyfter fram enkelheten, både för honom som administratör och för slutanvändarna. Feedbacken är positiv, klagomålen oerhört få och genomförandegraden hög.
- Vi vet att det är en metod som fungerar. Vi har självklart utmaningar när det gäller personal som är i produktion och inte har egna jobbdatorer, men vi arbetar på att nå ut bredare.
Med begränsade resurser är det svårt att prioritera innehåll i utbildningar och med små anpassningar passar Junglemaps standardkurser utmärkt för Dometics behov. Som administratör sätter Lars Andersson tillsammans med Junglemaps Customer Success Manager upp planen för utbildningarna på 20 minuter.
- Jag gillar verkligen det sättet att jobba tillsammans. Hade jag gjort det själv hade det säkert tagit mig ett par timmar, och jag hade varit osäker på om allt blivit rätt. Nu gör vi det tillsammans och när det är klart så har vi ett schema som bara rullar.
Rapporter till chefer ska ge ökad effekt
Från och med i år kommer Dometic även att använda funktionen med chefsrapporter där chefer på olika nivåer automatiskt kan följa upp genomförande bland sina medarbetare. Ett bra sätt att ytterligare höja genomförandet och effekten av utbildningen. Tidigare har Lars Andersson som ansvarig CISO fått ”tjata på cheferna”. Nu ser han fram mot mer av ett ”självspelande piano”.
Samtidigt är en viktig del i framgången med NanoLearning att organisationen förbereds på att utbildningen skall genomföras. Informationen går ut via intranätet, genom chefsledet och förberedelsemail till alla medarbetare.
- Det är så vi uppnår de organisatoriska effekterna vi vill åt, säger Lars Andersson.