I samband med Corona-pandemin behövde Fortum hitta ett sätt att snabbt nå ut med lärande till medarbetare som helt plötsligt befann sig på många olika platser. Efter jämförelser med olika digitala lär-verktyg föll valet på NanoLearning från Junglemap.
- Det var den enkla designen, att det var lätt att förstå, plus att Junglemap är ett nordiskt bolag, som gjorde att vi blev intresserade, säger Ann Boije af Gennäs.
I rollen som Head of Digital Innovations ser hon en tydlig trend i att det är korta format som gäller, där innehållet på de stora plattformarna som TikTok, Instagram och LinkedIn, ofta är korta ”educationals”. Ett microlärande om mängder av vitt skilda saker.
- Det finns så många behov att fylla, det gäller egentligen bara att vara innovativ, säger Ann Boije af Gennäs.
Hybrid leadership
Under covid-19 använde Fortum bland annat NanoLearning från Junglemap till kurser i ’hybrid leadership’ med NanoLearning-lektioner en gång i veckan och där innehållet i kurserna – både text och video – uppdaterades löpande. En metod som visade sig fungera väldigt bra. Därefter har NanoLearning använts till i flera olika sammanhang och Ann Boije af Gennäs ser fram mot att rulla ut fler satsningar.
- Men där behöver vi hjälp från Junglemap att komma i gång, konstaterar hon. Det finns så många behov, men det handlar om prioriteringar för att det skall bli av.
De hybrida arbetsformerna är också här för att stanna. I kombination med ett 2023, sannolikt präglat av hög osäkerhet, blir även behovet av organisationers lärande och kommunikation fortsatt stort.
- Vi kommer till exempel sjösätta en ny strategi. Den skulle säkert passa att öka medvetenheten om genom NanoLearning, funderar Ann Boije af Gennäs.