För TRR, specialister på omställning och kompetensstöd för tjänstemän i privat sektor, är omvärldsbevakning helt centralt. Varje enskild medarbetare behöver vässa sin egen trendspaning och omvärldskoll. För att inspirera och stimulera till ökat fokus på omvärldsfrågor, tog TRR hjälp av Junglemap och NanoLearning. - Vi ville hitta ett inspirerande och lekfullt sätt att öka vår omvärldsbevakning, säger Åsa Thambert, omvärldsanalytiker på omställningsorganisationen TRR.
Med Junglemaps standardkurs i Informationssäkerhet i botten, fanns redan en vana hos medarbetarna av NanoLearning-formatet med korta 3-minuterslektioner. Samtidigt var det viktigt att satsningen på inspirationslektioner om trender i omvärlden var ordentligt förankrad i ledningen. - Vi informerade om syftet med satsningen för både ledning och chefer och vår vd skrev om den i sin blogg. Dessutom lade vi löpande upp nyheter om satsningen för alla medarbetare på vårt intranät, berättar Åsa Thambert.
Redaktionsråd med Junglemap
Trender som påverkar dagens och morgondagens arbetsliv är många och samtidigt ofta väl kända. Utmaningen under satsningen var att fånga upp strategiska frågor och samtidigt hitta nya, lite oväntade, vinklar.
Tillsammans med Junglemap formade TRR ett redaktionsråd med representanter från olika delar av verksamheten. På så vis lyckades TRR fånga upp frågor som ”bubblade i organisationen”. Ett viktigt mål med satsningen var att den skulle leda till att omvärldsfrågor kom högre upp på dagordningen och diskuterades i olika typer av arbetsmöten. – Vi ville skapa ett slags positivt ”FoMo”, det vill säga ett behov bland medarbetarna att vara uppdaterade och öppna ögonen för det som kan påverka TRRs verksamhet, poängterar Åsa Thambert.
Stort engagemang
Nano-lektionerna skickades ut i organisationen var tredje vecka. Varje lektion innehöll reflektionsfrågor och möjlighet till kommentarer på det aktuella temat.
- Engagemanget var högt. NanoLearning-lektionerna blev verkligen en snackis. Och sådant påverkar ju hela organisationens fokus på frågan, menar Åsa Thambert.
Åtta av tio medarbetare genomförde kursen. Varje lektion genererade i genomsnitt ett 50-tal kommentarer. Efter varje lektion publicerades korta nyhetspuffar om resultatet på intranätet, som även användes som underlag för diskussion i TRRs arbetsgrupper.
Hela satsningen mättes och utvärderades utifrån TRRs uppställda effektmål om medvetenhet, nytta, trendanalys och omvärldsfokus - före, under och efter. Resultatet visar att det främst är förståelsen för hur trender inverkar på den egna organisationen som påverkades positivt. Vidare har insikten om hur viktigt det är att lyfta omvärldsfrågor i vardagen ökat bland TRRs medarbetare. Dessutom lämnade många deltagare höga betyg till lektionernas innehåll.
- Vi lyckades med vårt mål för satsningen, att skapa omvärldsbevakning i ett lekfullt och inspirerande format. Det händer mycket på arbetsmarknadsområdet och vem vet, det kan säkert bli aktuellt för en liknande satsning igen, avslutar Åsa Thambert.